JEŚLI NIE MASZ CZASU CZYTAĆ PONIŻSZEGO ARTYKUŁU, PAMIĘTAJ ŻE:
- od 01.01.2019 r. odliczenia podatkowe przy zakupie pojazdu osobowego w kredycie, leasingu, pożyczce, leasingu zwrotnym, leasingu finansowym, za gotówkę – są takie same,
- w kredycie i w leasingu wszystkie koszty obsługi (paliwo, opony, polisy, naprawy, wyposażenie) odlicza się tak samo, tj. 75% kwoty netto,
- jednorazowo w koszty oraz jako VAT naliczony w całości, można zakwalifikować tylko zakup pojazdu ciężarowego lub specjalnego (bankowóz, wóz strażacki, etc.), tylko na kredyt lub gotówką, tzw. amortyzacja jednorazowa,
- ‘na szybko’ koszty przy zakupie auta osobowego można wygenerować tylko w leasingu operacyjnym (faktura zakupu VAT 23%) przy dużej wpłacie własnej. Ta wpłata stanowi koszt jednorazowy,
- koszty jednorazowe, o których mowa powyżej można jeszcze zwiększyć ustawiając płatność kwoty wykupu w tym samym czasie co wpłata własna (płatność wykupu z góry),
- maksymalna wpłata własna w leasingu operacyjnym to 45%,
- możliwość wcześniejszej spłaty i anulowania odsetek w leasingu operacyjnym są ograniczone a w ciągu pierwszych 24 miesięcy trwania umowy - niemożliwe,
- zerwanie umowy leasingu w ciągu pierwszych 24 m-cy (także szkoda całkowita), powoduje konieczność zapłaty z góry wszystkich rat z odsetkami, za cały pozostały okres leasingu,
- w leasingu często nie decydujemy: gdzie ubezpieczamy, gdzie serwisujemy, gdzie naprawiamy, trzeba mieć także pozwolenia na wyjazd za granicę lub prowadzenie pojazdu przez wskazaną osobę,
- w leasingu płaci się za wskazanie użytkownika pojazdu na okoliczność wykonania zdjęcia z fotoradaru, potocznie zwane: podwójnym mandatem,
- w kredycie lub pożyczce wcześniejsza spłata częściowa lub całkowita jest możliwa w dowolnym momencie, bez podawania przyczyny a wszystkie odsetki od spłaty się anulują.
- leasing finansowy z reguły jest najdroższą formą finansowania, gdyż do kosztów bazowych (prowizja, odsetki) dochodzi VAT od odsetek.
- AUTO Z USA?
WARTO SPRAWDZIĆ 'BEZWYPADKOWĄ' HISTORIĘ NA HTTPS://AUTOASTAT.COM, HTTPS://BIDFAX.INFO
GDZIE MOŻNA ODLICZYĆ WIĘKSZE KOSZTY? Chcielibyśmy przybliżyć Państwu, na czym polegają praktyczne różnice pomiędzy kredytem/pożyczką i leasingiem. Pod tym pojęciem będziemy przyjmowali leasing operacyjny. Pod pojęciem ‘kredyt’ może istnieć pożyczka, rozliczana podatkowo tożsamo. Postaramy się odpowiedzieć, który rodzaj finansowania jest lepszy dla danego przedsiębiorstwa. Analizując poniższą tematykę, należy pamiętać, że różni przedsiębiorcy różnie będą definiowali pojęcie „lepszy”. Zakładamy użytkowanie mieszane tj. na potrzeby firmy i prywatnie.
Od 01.01.2019 r. dotychczas dość skomplikowana kwestia odliczeń podatkowych przy zakupie pojazdu osobowego na kredyt lub w leasingu bardzo się uprościła. Obecnie można zaliczyć maksymalnie 150.000 PLN do kosztów uzyskania przychodu, w tym już ma być wliczone 50% VAT-u, gdy zakup realizujemy na podstawie faktury VAT 23%.
PRYKŁADY:
1. Samochód osobowy kupiony za cenę 100.000 PLN netto + 23.000 PLN VAT.
-
- W kredycie/pożyczce odliczymy:
- 115.500 PLN – amortyzacja,
- 11.500 PLN – VAT jednorazowo,
- odsetki i prowizja banku,
- koszty eksploatacyjne – 75% kwoty netto, cały VAT.
- PISZĄC TUTAJ 'CAŁY VAT' MAMY NA MYŚLI 50% VAT DO REJESTRU VAT I 50% DO KOSZTÓW UZYSKANIA PRZYCHODU (PIT) - I TAK WE WSZYSTKICH PRZYKŁADACH PONIŻEJ
- W leasingu odliczamy:
- 115.500 PLN w ratach leasingu,
- 11.500 PLN – VAT w ratach leasingu,
- wpłata własna – koszt jednorazowy,
- 0 PLN odsetki i prowizja gdyż są już wliczone w raty leasingu,
- koszty eksploatacyjne – 75% kwoty netto, cały VAT.
2. Samochód osobowy kupiony za 50.000 PLN na fakturę VAT-marża.
-
- W kredycie/pożyczce odliczymy:
- 50.000 PLN – amortyzacja,
- odsetki i prowizja banku,
- koszty eksploatacyjne – 75% kwoty netto, cały VAT.
- W leasingu odliczamy:
- leasing operacyjny niemożliwy,
- w leasingu finansowym odliczymy:
- 50.000 PLN – amortyzacja,
- odsetki leasingodawcy,
- VAT od odsetek leasingu – koszt dodatkowy,
- koszty eksploatacyjne – 75% kwoty netto, cały VAT.
3. Samochód osobowy kupiony za 200.000 PLN netto + 46.000 PLN VAT.
-
- W kredycie/pożyczce odliczymy:
- 150.000 PLN – amortyzacja w tym 23.000 VAT bez prawa odliczenia,
- 23.000 PLN – VAT jednorazowo,
- odsetki i prowizja banku,
- koszty eksploatacyjne – 75% kwoty netto, cały VAT,
- ubezpieczenia dobrowolne np. AC, GAP proporcjonalnie do limitu 150.000 PLN, w naszym przykładzie cena wynosi 200.000 PLN, limit wynosi 150.000 PLN, więc proporcja wynosi 75%. Zatem jeśli cena polisy AC wyniesie 10.000 PLN, zaliczymy do kosztów uzyskania przychodu tylko 7.500 PLN.
- W leasingu odliczamy:
UWAGA! Przy zakupie w leasingu część raty jaką możemy zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu wynika z proporcji pomiędzy ceną pojazdu brutto (dla płatnika VAT będzie to kwota 223.000 PLN a dla nie VATowca 246.000 PLN) a limitem 150.000 PLN. Jak wcześniej podaliśmy, w tym przykładzie proporcja wynosi 67,26%. Zatem zarówno od wpłaty własnej (inaczej: czynsz inicjalny, pierwsza rata) jak i rat leasingowych można zaliczyć w koszty uzyskania przychodu tylko 67,26% ich wysokości.
- np. wpłata własna 10.000 PLN, w koszty tylko 6.726 PLN,
- np. rata 2.000 PLN, w koszty tylko 1.345,20 PLN.
- 150.000 PLN w ratach leasingu,
- 23.000 PLN – VAT w ratach leasingu,
- wpłata własna – koszt jednorazowy,
- 0 PLN odsetki i prowizja gdyż są już wliczone w raty leasingu,
- koszty eksploatacyjne – 75% kwoty netto, cały VAT.
4. Samochód osobowy kupiony za 134.529,15 PLN netto + 30.941,70 PLN VAT.
PRZYPADEK SZCZEGÓLNY
W tym przypadku można odliczyć wszystko a jednocześnie stanowi to maksymalną kwotę odliczeń od przychodu i VAT jaką przewiduje znowelizowana ustawa.
-
- W kredycie/pożyczce odliczymy:
- 150.000 PLN – amortyzacja, w tym 15.470,85 PLN VAT bez prawa odliczenia,
- 15.470,85 PLN – VAT jednorazowo,
- odsetki i prowizja banku,
- koszty eksploatacyjne – 75% kwoty netto, cały VAT.
- W leasingu odliczamy:
- 150.000 PLN w ratach leasingu,
- 15.470,85 PLN – VAT w ratach leasingu,
- 0 PLN odsetki i prowizja gdyż są już wliczone w raty leasingu,
- koszty eksploatacyjne – 75% kwoty netto, cały VAT.
UWAGA! W przypadku pojazdów elektrycznych wspomniany limit nie wynosi 150.000 PLN ale 225.000 PLN.
Na firmy, które rozliczają się z US w formie ryczałtu lub karty podatkowej, zakup pojazdu nie będzie miał żadnego wpływu na podatki.
Powstaje pytanie, które zadamy bardzo kolokwialnie:
CZY MOŻNA Z POWYŻSZEGO COŚ JESZCZE WYCISNĄĆ?
Odpowiedź brzmi TAK, ale ….
Pamiętajmy, że limit 150.000 PLN dotyczy odpisów amortyzacyjnych od pojazdów osobowych. Zatem prowizja i odsetki od kredytu nie są amortyzacją zatem można je zaliczyć do kosztów kwalifikowanych, nawet jeśli wyczerpaliśmy limit 150.000 PLN z tytułu amortyzacji.
Ale UWAGA (!!!), kluczowym w takim przypadku jest interpretacja US, która mówi że chodzi o ‘pojazd kompletny, zdatny do użytkowania’. Co to oznacza?
Prowizja banku i odsetki naliczone przed przekazaniem pojazdu do użytkowania w firmie, innymi słowy przed zaliczeniem pojazdu do ewidencji środków trwałych stanowią koszt, który powiększa amortyzację. Podkreślę, rozpatrujemy tylko przypadki pojazdu w cenie wyższej niż 134.529,15 PLN netto. Kilka ciekawych wersji na tę okoliczność:
-
Pojazd fabrycznie nowy.
Podpisujemy umowę kredytu w dniu 04.01.2019 r. Otrzymujemy z salonu FV zakupu w dniu 04.01.2019 r. Rejestrujemy auto w dniu 07.01.2019 r. Pierwsze odsetki będziemy płacili dopiero za miesiąc wraz z pierwszą ratą, zatem wszystkie odsetki będzie można zaliczyć do kosztów, gdyż zostaną naliczone po skierowaniu kompletnego pojazdu do użytkowania w firmie. Z kolei prowizja banku została naliczona w dniu podpisania umowy kredytowej, tj. 04.01.2017 r., przed rozpoczęciem użytkowania pojazdu w firmie. Wcześniej auto nie spełniało warunków dopuszczających do użytkowania. Nie miało dowodu rejestracyjnego. W takim przypadku prowizja banku nie będzie mogła stanowić kosztów uzyskania przychodu, de facto kosztu operacyjnego.
Przypadek szczególny powyższej wersji: kredyt 50/50.
Odsetki 0%, prowizja banku bardzo wysoka. Jeśli nie dopilnujemy aby umowa kredytu miała datę 07.01.2019 r. to prowizja ‘przepadnie’ jako koszt kwalifikowany i nie zmniejszy naszego przychodu a co za tym idzie dochodu, w konsekwencji zapłaconego do US podatku
-
Pojazd używany, zarejestrowany w Polsce.
Podpisujemy umowę kredytu w dniu 04.01.2019 r. Otrzymujemy z komisu FV zakupu w dniu 04.01.2019 r. Rejestrujemy auto w dniu 07.01.2019 r. Pierwsze odsetki będziemy płacili dopiero za miesiąc wraz z pierwszą ratą, zatem wszystkie odsetki będzie można zaliczyć do kosztów, j.w. Prowizja banku została naliczona w dniu podpisania umowy kredytowej, tj. 04.01.2017 r., ale pojazd miał dowód rejestracyjny, był dopuszczony do ruchu i klient mógł go użytkować już od dnia 04.01.2019 r. (komis tylko czekał na przelew środków z banku). W takim przypadku prowizja banku będzie stanowiła koszt uzyskania przychodu.
-
Pojazd używany zza granicy.
Podpisujemy umowę kredytu w dniu 04.01.2019 r. Otrzymujemy z komisu FV zakupu, wraz z kompletem dokumentów do rejestracji w dniu 04.01.2019 r. Rejestrujemy auto w dniu 07.01.2019 r. Pierwsze odsetki będziemy płacili dopiero za miesiąc wraz z pierwszą ratą, zatem wszystkie odsetki będzie można zaliczyć do kosztów, j.w. Prowizja banku została naliczona w dniu podpisania umowy kredytowej, tj. 04.01.2017 r., ale pojazd nie miał polskiego dowodu rejestracyjnego, nie był dopuszczony do ruchu i klient nie mógł go użytkować od 04.01.2019 r. W takim przypadku prowizja banku nie będzie stanowiła koszt uzyskania przychodu.
Zatem zakup w kredycie przy wykorzystaniu maksymalnego limitu odliczeń pozwoli dodatkowo odliczyć odsetki prowizję banku, nawet ponad przedmiotowy limit 150.000 PLN.
DLACZEGO LEAISNG 105% NA 3 LATA JEST NIEMOŻLIWY
Wystarczy pamiętać, że firma leasingowa aby zrealizować dla nas umowę leasingu operacyjnego musi od kogoś pożyczyć pieniądze. Zazwyczaj pożycza z banku (rzadziej emituje obligacje). Sprawdzamy stopę WIBOR, która jest deklaratywną stopą oprocentowania pożyczek na rynku międzybankowym w Polsce. W rzeczywistości środki są pożyczane między bankami za nieco wyższą cenę. Zatem jeśli WIBOR 3M wynosi np. 1,8% to możemy zakładać, że bank sprzedaje innej instytucji finansowej środki za 2,5% rocznie. Skoro firma leasingowa musi zapłacić za środki 2,5% rocznie (w dużym uproszczeniu 7,5% za 3 lata, nie stosujemy malejącego kapitału, gdyż zadłuża się permanentnie na działalność operacyjną) to jak może sprzedać Nam w leasingu za 5% na 3 lata, czyli 1,66% rocznie. Tylko ta czynność narażała by leasingodawcę na straty a gdzie jeszcze pensje, biura, rachunki, podatki, itd., itp. Musiałby istnieć przysłowiowy wujek Sam, który rozdawał by pieniądze za darmo. Gdyby istniał na pewno słyszelibyście o kolejkach pod jego oknem